שאלות ותשובות - הצמדת מגנט למקרר בשבת

שאלה

בשבת שעברה אירחתי חברות בביתי, הן עוזרות במטבח בהגשת המנות לסעודת השבת, והכל התנהל על מי מנוחות כיאה וכיאות לכבוד שבת המלכה.

באחת הפעמים שחזרתי למטבח, ראיתי את החברתי מחזיקה בידיה מגנט שעליו ברכת 'על המחיה' שתלוי אצלנו על המקרר. אמרתי לה שלדעתי אסור היה להוריד אותו ואסור להחזיר אותו למקרר. כך זכרתי שנהגו בבית הורי.

אבל חברתי תמה - אצלם בביתם שעל המקררים קבועים, הם רגילים לשבת בשבתות. לא הצלחתי לשכנע שהדבר אסור, כי אני גם איני אם אכן יש איסור של ממש בדבר או שמה שעשו בבית הורי נבע ממנהגאחר.

תשובה

התשובה מעט מורכבת, אך שני המנהגים שזכרו בשאלה נכונים.

עצם החיבור של מגנט למתכת בשבת אינו חיבור גמור שיהיה אסור משום מלאכת תופר, אך יש סיבה אחרת לאסור חיבור כזה – במקרה שהמגנט אמור להישאר במקומו לזמן ממושך. שכן כל דבר שנועד להיות קבוע למקומו יש חוששים בו משום איסור בונה ('מוסיף על הבנין').

בדרך כלל, בזמננו, מגנטים על המקרר נודו לקישוט או לתליית פתקים וכדומה, שימוש זה אינו נחשב לשימוש קבוע ומקומם של המגנטים על המקרר משתנה תדיר ומוסרים ומוצמדים חליפות. זה אין איסור להוציא מגנטים כאלה בשבת.

יוצא מכלל זה מגנט כמו זה שעליו הודפסו זמני כניסת השבת לשנה שלמה והדרך להשאירו במקומו כל השנה. יש חוששים ואוסרים להוציאו או לחברו מחדש בשבת, ויש מקלים.

כמובן שיש לשים לב שהמגנט עצמו אינו מוקצה, מצויים מגנטים שעליהם מספרי טלפון של בעלי מלאכה, נהגי הסעות וכדומה, ואלו אסורים משום מוקצה כדין 'שטרי הדיוטות'.

מקורות לעיון והרחבה:

חזון איש סימן נב ס"ק יג. שמירת שבת כהלכתה פרק כג סעיף מו. ארחות שבת פרק ח סעיף יג.

ענה על שאלה זו: הרה"ג ר' מנחם מנדל פומרנץ שליט"א